U maakt gebruik van Internet Explorer 11. Deze browser wordt niet meer ondersteund.

Voor een optimale gebruikerservaring adviseren we u een andere browser te installeren. QV eHerkenning ondersteunt de laatste versies van: Edge, Chrome, Firefox en Safari.

Shape
Banner
EH

EH1 verdwijnt op 1 juli 2021

Sinds het aannemen van de Wet digitale overheid door de Tweede Kamer, is bekend dat eHerkenning niveau 1, het laagste betrouwbaarheidsniveau van eHerkenning, op den duur gaat verdwijnen. Dit niveau eHerkenning voldoet namelijk niet meer aan de moderne eisen van een veilig inlogmiddel.

Inmiddels is bekend gemaakt dat EH1 definitief zal verdwijnen op 1 juli 2021. Vanaf dat moment is het dus niet meer mogelijk om in te loggen met eHerkenning niveau 1 en dus zal een hoger niveau eHerkenning nodig zijn. Naar verwachting zullen de meeste dienstverleners overstappen op eHerkenning niveau 3. Beschikt u, of iemand binnen uw organisatie, over EH1? Dan raden we het aan om tijdig te upgraden naar niveau 3.

Vraag hier eHerkenning niveau 3 aan

Aanbieding:
Als u nu bij QuoVadis eHerkenning niveau 3 aanvraagt, dan crediteren wij automatisch eenmalig de jaarkosten van het QuoVadis EH1 middel.

Om onduidelijkheid weg te nemen hebben we een Q&A opgesteld. Deze kunt u hieronder vinden.

Question & Answers

  1. Waarom kan ik per 1 juli 2021 niet meer met EH1 inloggen bij overheidsorganisaties?
    Veilig inloggen voor bedrijven en organisaties is een basisrecht waarbij privacygevoelige gegevens beschermd moeten zijn, conform de eisen van deze tijd. Inloggen met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord (EH1) voldoet dan niet meer. Vooruitlopend op de Wet digitale overheid is het besluit genomen om per 1 juli 2021 te stoppen met EH1.
  2. Moet ik mij identificeren bij het aanvragen van een eHerkenningsmiddel Of kan ik gebruik maken van identificatie op afstand?
    De wijze van identificatie hangt af van het benodigde betrouwbaarheidsniveau. Bij niveau EH2 is het opsturen van een kopie legitimatiebewijs voldoende. Bij niveau 3 is fysieke identificatie in bepaalde gevallen verplicht.
  3. Wat is het verschil tussen EH2 en EH2+?
    Bij EH2 kunt u inloggen met een username/password combinatie. Bij EH2+ wordt uw identiteit naast een username/password combinatie vastgesteld met een tweede factor. Tweede factor is een code ontvangen via SMS of via een code van een OTP device.
  4. Waarom moet ik machtigingen vastleggen en hoe werkt dat?
    Weten of iemand bevoegd is om namens een organisatie bepaalde handelingen te verrichten is belangrijk bij het (elektronisch) zaken doen. Zonder machtiging werkt eHerkenning dan ook niet. Een machtiging kan alleen worden gegeven door iemand in de organisatie die tekenbevoegd is volgens het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Als u eHerkenning aanvraagt geeft de tekenbevoegde of machtigingenbeheerder op het online registratieformulier aan voor welke diensten de persoon in kwestie gemachtigd moet worden.
  5. Ik heb als eindgebruiker meer tijd nodig, waarom stopt EH1 al per 1 juli 2021?
    EH1 moet stoppen zodra de wet Digitale Overheid ingaat. Het besluit om per 1 juli 2021 te stoppen is genomen zodat eindgebruikers voldoende tijd krijgen voor het upgraden van hun huidige EH1 middel.
  6. Als de Wet Digitale Overheid (onverwacht) vertraging oploopt, verdwijnt EH1 dan alsnog?
    Ja, EH1 betekent inloggen met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord. Veilig inloggen voor bedrijven en organisaties is een basisrecht waarbij privacygevoelige gegevens beschermd moeten zijn, conform de eisen van deze tijd. Inloggen met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord (EH1) voldoet dan niet meer. Om betrokken partijen duidelijkheid en een ruime voorbereidingstijd te geven voor een soepele overgang van EH1 naar een hoger betrouwbaarheidsniveau is besloten om te stoppen met EH1 per 1 juli 2021 en niet te wachten op de ingangsdatum van de Wet digitale overheid.
  7. Waarom is EH1 er nu dan nog wel? Is dat wel veilig?
    Bij online dienstverlening wisselt u informatie uit met een andere partij. Dit kan openbare informatie zijn of juist gevoelige informatie. De ene online dienst moet daarom beter afgeschermd worden dan de andere. Afhankelijk van welke gegevens worden uitgewisseld is EH1 veilig. Met de toekomstige wet Digitale Overheid moeten inlogmiddelen echter voldoen aan de Europese eisen (eIDAS). Qua betrouwbaarheidsniveau voldoet EH1 dan niet meer aan de eisen, vandaar dat besloten is om per 1 juli 2021 te stoppen met EH1.
  8. Geldt dit ook voor private dienstverleners en zo ja waarom?
    EH1 is ook voor private dienstverleners vanaf 1 juli niet meer te gebruiken. EH1 wordt stopgezet omdat het een te laag betrouwbaarheidsniveau betreft en niet meer past bij de eisen van deze tijd.
  9. Kost het geld om iemand te machtigen?
    Bij ons betaald u voor het eHerkenningsmiddel. U betaalt niets extra voor de machtigingen die u hieraan wilt koppelen.
  10. Mijn EH1 middel is nog geldig tot na 1 juli, moet ik nu een nieuw middel aanschaffen of kan mijn middel omgezet worden naar een hoger betrouwbaarheidsniveau?
    U kunt uw huidige actieve eHerkenningsmiddel upgraden. Kijk hier hoe dat werkt.
  11. Welk niveau moet ik aanvragen om na 1 juli nog in te kunnen loggen met eHerkenning?
    Dit is afhankelijk bij welke dienstverlener en bij welke online dienst u wilt inloggen. Dienstverleners zullen voor 1 juli 2021 hun huidige dienstverlening op niveau EH1 moeten omzetten naar een hoger (passend) betrouwbaarheidsniveau. Communicatie over het nieuwe betrouwbaarheidsniveau is een verantwoordelijkheid van de betreffende dienstverlener. Over het algemeen raden wij eHerkenning niveau 3 aan, dan zit u zeker goed.

We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nog andere vragen hebt verwijzen we u graag naar ons help center.